Finaldagen

090419

Ny dag nya möjligheter

Idag var det många som hade lite jobbigt att ta sig ur sängen. Dom flesta var ganska trötta på grund av jetlag och värmen på tävlingsarenan.

Vi började i alla fall, tro det eller ej, med en frukost på Mc Donalds. Enligt Tommy så har dom det bästa kaffet i Amerika. Jag åt i alla fall breakfast burritos med ägg och bacon. Det var riktigt gott.

Eva och Magnus har nu lämnat oss för några dagars camping i öknen. När man åker igenom den så ser det inte direkt ut som drömplatsen för några dagars tältande, men med ett tält från Hillebergs så kanske det går det också. Vi får väl höra på torsdag när dom kommer till Lake Arrowhead.

För att komma till det var viktigast med den här helgens utflykt så började dagens med två stycken testrace. Ett för varje klass, Bracket 1 och Trophy. Därefter var det bara att vänta i solgasset. Vi satte upp tält över bilarna för att dom inte skulle vara för heta inför starterna. Det var faktiskt ännu varmare idag än igår, 26 grader Celsius redan tidigt på förmiddagen och ca 35 grader på eftermiddagen. Vi tackar för den nordliga brisen som gjorde dagen uthärdlig.

Snart dags för en ny repa

Daniel guidar Tommy inför en repa

Klockan elva ropade speakern ut att det var dags att ställa sig upp och lyssna på nationalsången, vilket dom flesta Amerikanarna gjorde. Jag har svårt för att se att Svenska motorentusiaster skull ställa upp på detta sätt, men det är väl så att Amerikanarna är mer patriotiska än vi Svenskar.

Den här typen av patrioter saknar vi i sverige

Nu var det sedan dags för elimineringen, det blir alltså en slags utslagstävling. Där åkte Dave ut direkt i Trophy medan Tommy åkte ut i Bracket 1. Dom blev alltså kvar i varsin klass. Dave nådde ända fram till kvartsfinalen, vilket inte är fy skam med tanke pa att det var 64 bilar i hans klass, medan Tommy nådde semifinal och en tredjeplats i tävlingen. I Tommys klass var det 32 startande. Vi kan bara säga GRATTIS till båda två för deras placeringar.

Mike Nordahl fjolårsvinnaren och lika så i år på besök i våran depå

Jag har i alla fall kommit på att det finns ett antal likheter med, tro det eller ej, golf inom den här sporten. Dom som är med och tävlar håller ofta på ända fram till efter pension. Dessutom så har man ett handikappsystem som gör att man kan tävla mot varandra oavsett motorstyrka och utrustning i övrigt. En annan sak som man har är ett slags idealresultat på banan som man ska försöka komma så nära som möjligt.

Är det inte fantastiskt hur man kan stegra med en bil

Klockan nio på kvällen var det äntligen dags för middag. Oj, vi glömde visst lunchen allihop.

Vi hade i alla fall fått några dougnuts

När vi ätit så bar det av mot dom centrala delarna av Las Vegas och till att börja med ett besök på världens största souvernirbutik. Därefter åkte vi Las Vegas Boulevard, The Strip, en bra bit innan vi letade oss en parkering och gick ut för att känna på atmosfären. Kvällen blev mycket sen eller ska vi säga att morgonen blev tidig innan vi kom tillbaka till hotellet och våra sängar. Jag lade ner huvudet på kudden halv tre på morgonen så det är bra med en transportdag i morgon där vi kan turas om att vila på vägen till Lake Arrowhead.

Det finns diverse byggnader i Las Vegas

Det finns diverse reklam också

Nu ska vi bara ladda för hemresan