Daniel summerar

Summering!


Hur summerar man 3,5 vecka i staterna?


Börjar med... VILKEN UPPLEVELSE!! Resan var bland det absolut mäktigaste och intressantaste saker jag gjort. Vi hade fördelen att känna personerna i fråga innan vi träffades i USA, vilket gjorde det hela mindre nervöst.


Allt började med en väldigt lång flygresa, efter 35 timmar och 1,5 timmes sömn kom vi äntligen fram till skolan. Där väntade våra utbytesstudenter med familjer, efter välkomnandet var det raka vägen till sängen för att 6 timmar senare hoppa upp och gå på skolan.


Resan var en väldig blandning mellan jobb, nöjen och intryck. Personligen tror jag att resans upplägg var det bästa möjliga, vi fick verkligen se hur vardagslivet fungerar, och hur turisten ser på USA.


Första helgen var som tidigare sagt förlagd till Las Vegas. Där jobbade vi i dragracing team, ett väldigt roligt evenemang där både nytta och nöje blandades, en insyn i hur det fungerar bakom kulisserna på tävlingarna, hur reglerna fungerar och hur alla människor runtomkring fungerade i olika situationer. Efter Las Vegas tillbringade jag veckan på skolan, gick på olika lektioner och lärde känna nya människor. Ungdomarna i USA uppfattade jag som mera öppna och nyfikna än de i Sverige, alla var intresserade av hur det fungerade här, och dom blev nog rätt imponerade. Skolsystemet här är så annorlunda än deras, "over there" är allt mycket mera reglerat av regler och tider. Efter en hel del diskussioner med lärare och elever på Rim, kom vi ändå fram till att det svenska systemet inte skulle funka tillfredsställande där, mest med tanke på att det är för mycket folk, och att uppfostran är helt annorlunda. Det var riktigt intressant att se, uppleva och faktiskt vara en del av deras skola.


Andra veckan var jag på Joes plåt/lack verkstad. Även här var det skillnader mellan arbetsmetoder, utrustning, regler och personligheter. Men en sak var samma, ett bra resultat! Även fast dom jobbar på ett annat sätt så blev slutresultatet lika bra som här, så det var riktigt lärorikt och jag försökte ta åt mig alla nya tips och tillvägagångssätt för att utveckla mig. Mesta av tiden tillbringade jag nere på lacken hos Steve, trevlig kille som har ett väldigt avslappnat förhållande till sitt arbete "Man lever bara en gång, så varför ska man vara seriös hela tiden" va ord som han använde ofta. Tekniken han använde när han jobbade var på många sätt annorlunda, sliptekniker, maskering och utrustning skilde sig, men resultatet var desamma.


Helt klart en av de roligaste och bästa APU perioder jag har haft, så mycket nöje och lärdom i ett!


Eftermiddagarna tillbringades mycket med familjen, kompisar och de andra utbytesstudenterna. Ingen dag var den andra lik och alltid nya roliga saker att göra. En kväll kunde tillbringas framför teven, och nästa dag var vi ute och sköt med gevär i skogen.


De sista dagarna var helt underbara, vi gjorde en massa roliga saker, umgicks och hade riktigt trevligt. Både med elever och lärare!


Och ifall någon frågar om det var värt att söka och få åka, så svarar jag; Gör det! Det är en otrolig upplevelse som fler borde göra. Jag och garanterat dom andra också, tyckte det va en upplevelse som förändrade våran syn på Sverige och USA. Både på ett personligt, skolmässigt och verkstadsmässigt plan!


Ett stort tack till alla som varit med och gjort detta projekt möjligt, både på den svenska och amerikanska sidan, och givetvis våra sponsorer!


Över och Ut!


Daniel Svensson   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0