Tankar från Mattias

Mattias första tid i USA


Tiden till idag. Det har varit väldigt intensivt ända till idag. Det första vi egentligen gjorde var att åka till Las Vegas i 4 dagar. (Vilket var lika sjukt som jag hade föreställt mej). Det hade gärna kunnat vara lite svalare då det va 32 grader sista dagen (i skuggan).


Annars har vi haft mycket för oss, i lördags var jag och familjen som jag bor hos varit på SWAT;s övningsbana och prova deras tester(tillsammans med deras släkting som är med i swat styrkan.) I Söndags var vi till Venice Beach som var väldigt fränt!


USA är ett fint land men jag trodde inte det skulle vara sa pass stor skillnad som det är. Skolan ar supersträng, de har vakter som i princip trycker in en pa lektion, man far inte vistas i korridoren under lektionstid om man inte har ett pass från läraren.


Skippar man/kommer för sent får man gå på söndags skola. Hemmet och föräldrarna ar väldigt stränga och kontrollerande vilket alla föräldrar är här i USA. Vi har pratat mycket i familjen alla skillnader mellan USA och Sverige, dom blir helt shockade när jag berättar hur skolsystemet funkar, att man får studie bidrag, att man får betalt för att ha en student lägenhet, att skolan inte kostar pengar, att skolan ar frivillig o s v, o s v.


Det dom inte förstår är hur det kan gå ihop. Innan jag åkte hit tyckte jag väl inte att Sverige är så speciellt land men nu när jag sett hur allt funkar här är Sverige ett sjukt bra land! Det roliga med det här är att vi får se riktigt svart på vitt hur deras familjer/skola/system/mat funkar vilket man ofta inte ser när man reser som turist. Som turist får man bara se de bra saker som finns och inte det negativa.


De har egentligen ingen mat tid. Hittills under två veckor har jag ätit två hemlagade måltider. Dom sitter inte ofta ner och äter tillsammans utan allt händer i farten i princip. Ibland äter man 4, ibland 9 (och det är verkligen inte nyttig mat!)

USA är ett ställe jag absolut ska tillbaka till. SOM TURIST! Jag trivs riktigt bra här.


Mattias J


Kommentarer
Postat av: Camilla Hammarling

Spännande att höra om dina upplevelser. Man kan ju undra om skolan verkligen behöver vara så kontrollerade, hos oss fungerar det ju ändå....

2009-05-01 @ 18:23:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0