Baseboll

Hej på er alla!

Senast jag var inne och bloggade så berättade jag att jag varit på baseboll, men tyvärr så fibblade jag bort en massa information som jag skrivit. Sen när jag höll på att korrigera detta så tog tiden slut. Tommy stod och hoppade, han skulle iväg och köra Daves motorhome, husbil, till Fontana inför helgens tävlingar. 

I alla fall så kommer det här inlägget att handla om baseboll.
 
Jag var inbjuden av David Nygren, Ass Principal, för att han fått bo hos mig under sin vistelse i Sverige. Med sig hade han också Zack, en speciallärare på Rim High, och Trevor, också han lärare fast på en annan skola.

Nog hade jag förstått att baseboll var ganska stort här i det stora landet i väster, men inte trodde jag att det var så stort. 41 000 inlösta personer på läktarna, och då var det långt ifrån fullsatt. Det ryms ca 50 000 personer på den arena som vi var på. Mäktigt eller hur. Att göra någon ingående beskrivning av spelet tror jag inta att jag klarar av men jag ska försöka att återge dom fakta som jag fick med mig från matchen. Vad sägs om 57 dollar för biljetten på dom platser som vi satt, femte rad. Så vi satt på absolut bästa plats. Det fanns tydligen biljetter för ca 12 dollar också. Parkeringen kostade 20 dollar och en öl 7 dollar. Ca 3 ggr mer än vad ölen kostade där vi åt kvällen innan, slutsatser om detta får ni dra själva. En av spelarna, Torii Hunter, ja det ska vara två stycken i, tjänar 18 miljoner dollar per år. Inte illa för att spela brännboll, ja det kan nästa upplevas som en avancerad form av detta men man kanske blir halshuggen om man gör den jämförelsen.

Några uttryck som jag lärde mig var pitch, ball, strike, first base, sekond base, home run, batter, double play och foul ball. Med tanke på risken att jag säger något fel så ska jag inte ge mig in i någon djuplodande beskrivning av vad dom olika begreppen betyder. En sak som jag i alla fall blev väldigt imponerad av var att han som kastade bollen oftast fick iväg den med 90 eller drygt det miles per hour, ca 150 km per timme. Det tror jag att jag har svårt att få iväg golfbollen med trots att jag har en golfklubba.

Till sist men inte minst. Det var Los Angeles Angels och Kansas City Royals som möttes. Vem var det då som vann, jo det gjorde Los Angeles. Resultatet blev 5-3.

Slutsatsen blir att det var en mycket trevlig kväll, men att jag troligen behöver ett antal besök för att lära mig spelet och därmed kunna uppskatta det för vad det är värt.

Pitch och strike på er.

Hälsar 

Lennart     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0