Onsdag

                                                   090422




Blandade aktiviteter

  

Onsdag och det har gått en vecka sen vi lämnade Sverige.


Jag började med att skjutsa Jenny till Davies för hennes praktikjobb. Under dagen har hon fortsatt att jobba med bubblan plus att hon har fått måla rätta färgen på Corvetten som hon grundmålade igår. Hon är i alla fall supernöjd med praktiken.


Inspektion och "godkännande" av Jennys jobb (Snyggt)

  

Daniel och Mattias var under dagen med på ett antal lektioner. Bland annat kemi, foto och keramik. Båda två var helnöjda med dessa lektioner. På fotolektionen fick dom göra bilder på det gamla hederliga sättet och på keramiken fick dom börja på en kruka. Det gick väl lite bättre för Mattias än för Daniel.


Mattias på god väg med sitt alster

Om man ser till bilderna här nedan så skulle man mycket väl kunna förorda ett utbyte med våra esteter där hemma. Dom gör riktigt snygga jobb tycker jag i alla fall.


Proffsjobb, eller?



Fantasifigur

Tommy tillbringade större delen av dagen jobbande på sin Camaro tillsammans med, ibland våra elever och ibland Daves elever. Den gamla motorn såg riktigt eländig ut när han tog isär den, men det visste han ju redan när han köpte den.


Det här bådar inte gott



Undrar hur det lät när motorn kraschade

  

Lunchen tillbringade vi på lite olika ställen. Jag och Tommy köpte en pizza som vi åt på en rastplats vid bergkanten och utsikt över hela LA-området. Det blev lite kvar av den.



Den var lika smaskig som den såg ut



Ungdomarna åt sin lunch i matsalen

  

På eftermiddagen hämtade Tommy Jenny på verkstaden och skjutsade hem henne. Sen åkte han ner för berget och utförde en del ärenden. Bland annat köpa skor. Sen åkte han till Dave och hjälpte honom med att bära ut ett kylskåp, stort som tusan. Mattias följde L.J på dennes skidavslutning, en slags bankett medan Daniel fick följa med Ben på någon slags religiös sammankomst. Han kunde inte förklara riktigt vad det handlade om men dom bad böner för varandra och andra icke närvarande personer. Jag tror att han tog det på rätt sätt och såg det som en intressant erfarenhet även om han inte är troende själv. Vad Jenny gjorde på kvällen har jag inte riktigt koll på. Själv fick jag möjligheten att följa med David Nygren på först middag hos hans mor och styvfar. Där fanns även en hel del släktingar på plats, så det var en ganska stor middagsbjudning. En av personerna som jag träffade var Daves svåger. Han har en egen firma som servar och reparerar inom maskin och lastbilssidan, vilka dessutom söker folk som har utbildning. Han var helt klart intresserad av att anställa folk från Sverige om det skulle fungera med myndigheterna. Detta kan ni på tunga sidan ta med er till era elever, en livserfarenhet att ta med sig. När vi skulle äta så samlades hela familjen vid bordet för en bordsbön innan vi fick ta mat. Det var en helt ny erfarenhet för mig som aldrig i hela mitt liv varit med om den proceduren, verkligen intressant. Han som bad bönen tog speciellt med mig från Sverige och ett par andra gäster från North Dakota. Förutom detta så pratade han om familjen och maten med mera. Som sagt, en ny erfarenhet. Vad gäller maten så var det den hittills bästa måltiden med en stek plus massor av grönsaker. Resten av kvällen spenderade jag och David Nygren som sagt på baseboll. Dagens match innehöll så mycket mer än den jag såg ifjol så jag börjar förstå att det kan vara lite spännande bland. Ifjol var det ganska långtråkigt, så jag är glad att jag fick se en annan bild av sporten.




Grunduppställning av lagen



Det ryms ca 50 000 personer på läktaren

Jag kan också berätta att LA Angels förlorade matchen, och för er som vill veta lite mera om regler och sånt så finns det en redogörelse i fjolårets blogg.


Dave hade under dagen lite av julafton, då han fick hem ett engelskt hjul som han hade beställt för ett tag sen. För er som inte vet vad ett engelskt jul är så kan jag kort berätta att det är ett verktyg/maskin för att forma tunnplåt.



2709 Årets "hjulklapp"

  

Det var väl allt för idag. Tack tack.


Lennart


Kommentarer
Postat av: Camilla Hammarling

Nu har jag uppdaterat mig på er resa (har faktiskt inte haft datorn på på en hel vecka)och vad jag förstår så är det lika intensivt och givande som i fjol. Här hemma hoppade vädret över våren och bjöd på 2 dagars sommar + 18c (i skuggan) och strålande sol, så gissa om vi njutit. Idag är det regn så det kommer nog att explodera i rabatter och träd.

Ha det gott

2009-04-27 @ 11:23:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0